בס"ד

עזרה ראשונה נפשית לבני משפחה של מתמודדים להתמודדות עם נגיף הקורונה

 

  1. 1. שימרו על שיגרה ככל שניתן

גם בבידוד כדאי מאוד לשמור על סדר יום ועל שגרה. כך ביחס לסדר לשינה, אכילה סדרי לימוד, מטלות בית וכדומה.

2. הקפידו על הכללים וההוראות של משרד הבריאות.

ככל שתמלאו בצורה נכונה אחר ההוראות כך תהיו אתם ובני משפחותיכם מוגנים ופחות חשופים לסכנת הידבקות.

  1. 3. שימרו והשענו על מערכות התמיכה שלכם.

בתקופות משבר חשוב לשמור על קשרים תומכים עם בני משפחה וחברים. בידוד אין משמעותו בדידות חברתית. דברו עם מקורות התמיכה שלכם בטלפון ובאמצעי תקשורת נוספים הזמינים לכם.

  1. 4. הימנעו מצריכת מידע לא מקצועי.

מסתובב הרבה מידע לא אמין אודות הנגיף ואודות השלכותיו בפורומים וקבוצות לא מקצועיות. 

  1. 5. זכרו שבתקופות לחץ בני משפחותיכם המתמודדים עשויים לחוות רמה גבוהה של סטרס. ידע מפחית לחץ. על כן חשוב לתת להן ידע אמין ומדויק אודות נגיף הקורונה ודרכים לשמור על בריאותם, לילדים יש לתת מידע שמתאים לגילם.
  2. 6. הקפידו לתת מרחב אחד לשני.

שהות ממושכת ביחד לעתים מגבירה קונפליקטים. ניתן להפחית זאת ע"י הקפדה על זמן ומקום אישי גם בזמני דחק.

  1. 7. שימרו על תקשורת בריאה עם בן המשפחה המתמודד.

בכל זמן ובמיוחד בזמני מצוקה חשוב לשמור על תקשורת מטיבה עם בן המשפחה. נסו להקשיב לצרכים של בן המשפחה המתמודד באופן אמפטי ולא שיפוטי. 

  1. 8. עזרו זולת.

זה חלק מרכזי ממה שמאפיין אותנו כעם. עזרה הדדית גם תורמת לאחר וגם מפחיתה לחץ ועיסוק עצמי בקושי. מחקרים רבים מצאו כי עזרה לזולת מפחיתה דחק ומשפרת את  מצב הרוח.

  1. 9. נצלו את הזמן בבית לשיפור מערכות היחסים עם בני המשפחה.
  2. 10. נצלו את הזמן למשימות שאתם רוצים לעשות ולא מספיקים בשגרה הרגילה.
  3. 11. במידת הצורך פנו לקוי תמיכה מקצועיים.

 

נכתב ע"י עו"ס יאיר ברקו, מנהל מרכז ייעוץ למשפחות ירושלים, 'עזר מציון'.