1. קשיבות:

קשיבות היא היכולת לשים לב באופן מכוון למחשבות, לרגשות, לתחושות ולהתנהגות שלך ברגע הנוכחי - ללא שיפוטיות על עצמך או על החוויה שלך. כיצד תצבע קשיבות?

- התמקד בפעולה אחת

בצע פעולה אחת כגון: שטיפת כלים, הסתרקות, קיפול כביסה ועוד. שים לב לסדר הפעולות, למנח הגוף שלך, לתחושה הגופנית, לרגשות שעולים. החזר את תשומת הלב לפעולה שאתה עושה. אם יש הסחות דעת (מחשבות) שים לב אליהן וחזור להתמקד בפעולה שאתה עושה.

- מדיטציה

כדאי לבצע מדיטציית קשיבות – במידה והינך יודעים.

- עצור לרגע

שים לב לרגש אחד, מחשבה אחת, או תחושה גופנית אחת שאתה חווה כרגע. נסה לנסח לעצמך מה אתה מרגיש, חושב או חש ללא שיפוטיות. בחן האם אתה רוצה להמשיך במה שעשית לפני כן או האם אתה רוצה להמשיך לזיהוי תחושה או מחשבה או רגש נוספים.

2. הסחת דעת:

הסחת דעת היא דרך להניח באופן זמני למחשבות, לרגשות או תחושות שאין מה לעשות לגביהן כרגע. בהסחת דעת יש להשתמש כאשר מרגישים תחושת הצפה או אם נכנסת למעגל של מחשבות שקשה לצאת ממנו. אחרי שהשתמשת בהסחת דעת נסה להעריך מה ההרגשה והאם ניתן לחזור ולהתמודד עם שחווית לפני כן או האם יש צורך בהסחת דעת נוספת.

דוגמאות להסחת הדעת: צפה בסרט, בשל, שוחח עם חבר או חברה, קרא ספר, שחק במשחק

3. הרגעה עצמית:

ישנם דברים שעוזרים לשמור על רגיעה, נסה להעזר בהם במידת האפשר

1. סדר יום ברור לכם ולילדים.

2. פעילות גופנית בבית או בחוץ. למשל: ניקיון, סידור הבית, עבודה בגינה, סיבוב הליכה קצר וכו'.

4. טיפול בחיה שאתם אוהבים

5. אכילת מאכל טעים תוך זיהוי הטעם

6. יצירת קשר עם חבר

7. עריכת רשימה של דברים טובים ואהובים וחזרה עליה בע"פ.

8. האזנה למוסיקה אהובה או נגינה

9. הדלקת אורות

10. תשומת לב לקצב הנשימה

11. אמבטיה/ מקלחת .

12. התעסקות ביצירה או אומנות 

 

והכי חשוב:

זכרו להפחית שיפוטיות כלפי עצמיכם ולנהוג בעצמכם ובסובבים ברוך ובנדיבות.

 

המאמר נכתב ע"י הצוות הטיפולי בבית "אורנית" – מרכז התמיכה והסיוע לחולי סרטן של "עזר מציון"