דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לא מצאתם את השירות המבוקש? התקשרו אלינו ונעשה הכול כדי לסייע! 2236*

פעילות בחצר גן הילדים ותרומתה לתחומי ההתפתחות השונים

פעילויות בחצר גן הילדים – היתרונות והחשיבות של חצר גן הילדים להתפתחות ומה עושים עם ילד שקשה לו בזמן חצר?

שעת החצר היא חלק בלתי נפרד מסדר היום בגן ואהובה על רוב ילדי הגן. בעוד שבמרחב הגן הילד נדרש רוב הזמן לפעילות מונחית ומובנית, מרחב החצר מאפשר לילד בחירה בין אינטראקציות חברתיות ,פעילות חופשית, עצמאות, ומגוון גירויים. שני המרחבים משלימים זה את זה וחשובים להתפתחות התקינה של הילד.  

kindergarden

החשיבות של חצר גן הילדים

מרחב החצר תורם באופן משמעותי לתחומי ההתפתחות השונים: 

תחום מוטורי -  ריצה, זריקה, תפיסה, קליעה, קפיצה, טיפוס, נדנוד, איזון ושיווי משקל.

תחום פסיכומוטורי - התמצאות במרחב, הכרת כיוונים, התנסות ברמות גובה (מתקנים בכל מיני גבהים ) פיתוח אומדן מרחק ותכנון תנועה. 

תחום התחושתי - התנסות במגע בחול, בוץ ,מים ,מגע עם המתקנים, קולות מגוונים. 

תחום רגשי – התנסותו הגופנית של הילד במתקנים הגדולים ובהפעלת כוח מחזקת את תחושת היכולת והשליטה שלו וכן את הדימוי העצמי והביטחון העצמי. התמודדות עם ויסות רגשי איפוק והמתנה בתור למגלשה או למתקנים אחרים, דחיית סיפוקים. 

תחום חברתי – הצטרפות למשחק, התמודדות בתחרות, קבלת הפסד וניצחון, התנסות בתפקידי מנהיגות ומונהגות.

 

הילד המבטא קשיים במרחב החצר 

ישנם ילדים שזמן החצר הוא הזדמנות טובה עבורם לפורקן, לשכלול מוטורי, לאינטראקציות חברתיות, לחופש ויצירתיות וישנם ילדים שמתקשים ליצור אינטראקציות וזקוקים לתיווך של מבוגר אחרת הם מבודדים. כמו כן, ישנם ילדים שמתקשים ליזום משחקים דבר הגורר שעמום ותסכול. בהיבט תחושתי ישנם ילדים שחווים עומס גירויים: נרתעים ממגע החול והמתקנים השונים חוששים מגובה המגלשה, מהקולניות ומהתנועתיות הרבה של שאר הילדים, מהצטופפות סביב מתקנים. כתוצאה מכך הם עלולים להימנע מהתנסויות ומהצטרפות למשחק. גם המעבר ממרחב הגן לחצר ולהיפך עלול להיות קשה עבורם ולכן יזדקקו לתיווך.

 

דגשים חשובים בהתמודדות עם הילד המבטא קשיים במרחב החצר:

 1.    תיווך במעברים מהגן לחצר ומהחצר לגן – לרוב הילדים זקוקים לתיווך במעבר מהחצר לגן, כאשר הם נכנסים לגן אחרי פעילות נמרצת הם נסערים. רצוי לעשות הכנה הדרגתית (מילולית) מראש לקראת המעבר ולאחר כניסתם לגן: הרפיה, נשימות, מוסיקה מרגיעה, הצעת בחירה שני בין משחקים אהובים כדרך להתחיל בפעילות מועדפת.  
2.    תצפית על הילדים המתקשים בחצר תאפשר מיפוי צרכים 
3.    בניית פעילות מדורגת 
4.    יצירת מרחב שקט, רגוע ומוצל בחצר/בגן: אוהל מבדים, פינת רגיעה   
5.    בניית מרכזי פעילות מגוונים שיתאימו לצרכים השונים של כלל הילדים ושל הילדים המבטאים קושי בפרט.  

 

דוגמאות למרכזי העשרה במרחב החצר

 

מרכזי מוטוריקה עדינה  

לוח תלוי לתרגול 
מיומנויות מוטוריות עדינות
הפעילות מבוצעת בגובה ובכך תורמת לחיזוק חגורת כתפיים

לוח תרגול

לוח הברגות מכסים בגדלים שונים
תרגול תנועות הברגה
ביצוע אנכי תורם גם לחיזוק חגורת כתפיים

לוח הברגות מכסים בגדלים שונים

שולחן רשת יונים
השחלה ו/או קשירת שרוכים/מנקי מקטרות/מטפחות. ניתן לפרוס את הרשת בצורה אופקית וגם אנכית (בין עמודים)

שולחן רשת יונים

 

 

מרכז תחושה  

שולחן מים 

שולחן מים

אפשרויות לפעילות 
- מים / הוספת צבע למים
- סבון / קצף גילוח / צבעי ידיים
- מסננות – לדוג חפצים / גזרי סול 
- הוספת חול והחבאת חפצים בקרקעית החול

 

הדבקת גזרי סול על לוח

לוח סול

אפשרויות לפעילות 
- לוח – לוח מגנט או פוליגל
- הדבקת גזרי סול רטובים על הלוח
- העתקת דגם
- הדבקת אותיות סול – רצף אותיות  / יצירת השם / מילה לפי דגם 
- הדבקת מספרים מסול – רצף מספרים, התאמת כמות

 

מרכז מוסיקה 

מרכז מוסיקה

אפשרויות לפעילות 
- נגינה חופשית 
- נגינה בזוג
- חיקוי מקצבים עם/בלי מוזיקה 
- הקשה במקלות מחומרים שונים 

 

מרכז משחקי חשיבה

מרכז משחקי חשיבה

אפשרויות לפעילות 
- משחק דמקה
- נחשים וסולמות 
- מנקלה 
- איקס עיגול

 

מרכזי חקר ולמידה 

מרכזי חקר ולמידה

אפשרויות לפעילות 
- מעקב אחר תנועת כדורים מסוגים שונים וגדלים שונים
- להניח כדורים בתחילת המסלול לפי קצב חיצוני (תזמון)
- שימוש בחול / קטניות

 

מרכזי חקר ולמידה

אפשרויות לפעילות 
- מעקב אחר זרימת מים
- שימוש בכלי כיבול שונים לשפיכת המים (משפך גינה, בקבוק קטן, מצקת, קנקן) 

 

מרכזים נוספים שניתן להוסיף במרחב החצר : מרכז  תיאטרון ,מרכז סוציודרמטי מרכז חקר הצומח, מרכז בניה, מרכז אלקטרוניקה.
ברוב החצרות ישנם מרחבים קבועים: מרחב פתוח, מרחב מתקנים ,ארגז החול, מרחב מרוצף וכו..  לכל מרחב מאפיינים שונים וניתן להתאים פעילויות לכל אחד מהם .לדוגמא: מרחב פתוח (ללא מתקנים)מאפשר תנועה חופשית, התנסות בריצה, משחקי תנועה קבוצתיים - תופסת, מחבואים, "מצא את המטמון", משחקי כדור, באולינג בניית מסלול אתגרי מצמיגי מכונית.


 דוגמאות: 

מסלול מוטורי מאביזרים שיש בגן

מסלול מוטורי
מאביזרים שיש בגן

 

משחק איקס עיגול

משחק איקס עיגול

 

ארגז החול: ניתן לתרגל יכולת שווי משקל על ידי הליכה על קורות המקיפות את ארגז החול בצורות התקדמות שונות (עקב בצד אגודל, הליכה אחורה, הליכה צידית).  והליכה הצידה מתיחת גומי/חבל בין עמודים ותלייה באמצעות אטבים.

 

אותיות

תליית אותיות / מספרים
- לפי סדר
- תליית אותיות השם של כל ילד
- יצירת מילה לפי דגם כתוב

 

קליעה למטרה

קליעה למטרה
חיבור חישוקים באמצעות אזיקונים
- כדורים בגדלים שונים
- שקיות תחושה
- מטוסי נייר

 

 מרחב מרוצף:  

מתאים לציור מסלולים למיניהם, קלאס, משחקי באולינג וכו'

מסלול הספירלה

מסלול הספירלה
התקדמות בצורות הליכה שונות:
- על קצות אצבעות
- על העקבים 
- עקב בצד אגודל  
- פנימה – החוצה  או  החוצה – פנימה
- בהליכה אחורה
להסיע מכוניות על הספירלה 

הישארו מעודכנים הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים ולקבל מידע על פעילות עזר מציון? הירשמו לניוזלטר שלנו

ידע שנותן כוח מאמרים וכתבות

אנקופרזיס: (בריחת צואה) בילדים

כל מה שצריך לדעת על אנקופרזיס (בריחת צואה) בילדים בשיחה מרתקת - תסמינים, גורמים ודרכי טיפול יעילות שיעזרו לכם להתמודד עם אנקופרזיס אצל ילדים

מוטיבציה ללמידה: כוחו של ההורה בהנעת ילדו להצלחה

צפו בסדרת ההרצאות "קוראים לנו לגדול", על מוטיבציה ללמידה, ועל היווצרותה בקשר בין הורה לילד.
אנחנו עובדים בלהציל חיים