דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לא מצאתם את השירות המבוקש? התקשרו אלינו ונעשה הכול כדי לסייע! 2236*

תוכניות התפתחותיות-חינוכיות במסגרות הגיל הרך

תוכניות לזיהוי קשיים, למניעתם ולקידום יכולות של ילדים ופעוטות ע"י צוותי החינוך (לשעבר 'חצר פעילה')

מה?

מה?

תוכניות הכשרה לצוותי חינוך בגיל הרך, לזיהוי מוקדם של צרכים וקשיים, לחינוך והעשרה ולמתן מענה מתאים ע"י צוות החינוך עצמו בהנחיית אנשי מקצוע ממקצועות הבריאות והפסיכולוגיה
למי?

למי?

התוכניות פועלות במעונות, במשפחתונים מפוקחים, בגני ילדים ובכיתות ראשונות, והן כוללות את צוותי החינוך, ההנהלה, ההורים והילדים
כמה?

כמה?

2,024 אנשי חינוך וצוותי הגיל הרך
1,056 מסגרות חינוך
123,942 ילדים שזכו להעשרה התפתחותית
19,285 ילדים מאותרים המקבלים מענה מקיף במסגרת
איך?

איך?

התקשרו: 073-3956701
או השאירו פרטים כאן

על השירות

עזר מציון עוסקת בבנייה, בהרצה ובפיתוח של תוכניות להתערבות מוקדמת במעונות, בגני ילדים ובכיתות נמוכות ברחבי הארץ, לכל האוכלוסיות. מטרת התוכניות להקנות לצוותי החינוך בגיל הרך את הידע המקצועי והכלים המעשיים - לא רק כדי לזהות ילדים בסיכון התפתחותי-רגשי, אלא גם כדי ליצור מעטפת התפתחותית לכלל הילדים במסגרות הגיל הרך והתערבות ממוקדת על ידי הצוותים שלהם כחלק מתפקידם, ולא כמטפלים. 

לעשייה בתוך מסגרת החינוך יתרונות רבים: היא נעשית בסביבה הטבעית והמוכרת לילד, שבה הוא מרגיש נוח; היא משתלבת בסדר היום של המסגרת; היא נעשית בקבוצות שאינן מהוות איום על הילד המאותר בסיכון התפתחותי-רגשי, ומקדמת את כלל הילדים במסגרת.
 
בראשית הדרך התמקדה העשייה בחצרות הגנים, ומכאן שמה ההיסטורי: 'חצר פעילה'.

עם הזמן בשלו התהליכים, וה'חצר' התפשטה לכל מרחבי הגן, לכל תחומי התפקוד ולכל מסגרות הגיל הרך - מעונות, משפחתונים, גנים וכיתות נמוכות. 

עד היום התוכנית כוללת 1,056 מסגרות חינוך שבהן 123,942 ילדים ופעוטות מקבלים העשרה התפתחותית מותאמת גיל, אותרו 19,285 ילדים, שלאחר איתורם מקבלים מענה מקיף. כמו כן חולקו 1,921 ערכות משחק מורחבות למסגרות חינוך שהשתתפו בהכשרות ו-48,574 חוברות הדרכה מקצועיות לצוותי הגיל הרך ולהורים. 

על השירות

אולי שאלת את עצמך

מהי מטרת התוכניות?

 
  • ליצור מעטפת התפתחותית ואקלים רגשי מיטיב במסגרות הגיל הרך
  • לבסס את יכולתם של צוותי הגיל הרך לזהות, לפרש ולתת מענה מתאים בתוך המסגרת לילדים בסיכון התפתחותי-רגשי
  • למנוע הפניות יתר לטיפולים חיצוניים או לחינוך מיוחד
  • לבנות תהליך של שינוי עמדות ותהליכי העצמה לכלל ילדי המסגרת, להורים ולצוותי החינוך

מה כוללות התוכניות?

 

הכשרה עיונית ומעשית לצוותי הגיל הרך, במשך שנה-שנתיים, הכוללת:

  • מפגשי לימוד חווייתיים בנושאי התפתחות ילדים בכל תחומי התפקוד, וילדים בסיכון התפתחותי-רגשי בפרט
  • הדרכות פרטניות לכל איש ואשת חינוך על ידי אנשי מקצוע, בתוך מסגרת החינוך
  • ערכות משחק מורחבות למסגרת החינוך, להעשרה, לזיהוי קשיים ומזעורם, ומתן מענה לצורכי הילדים, כולל חוברת הנחיה לשימוש באביזרי הערכות
  • חלוקת חוברות מקצועיות בכל תחומי התפקוד
  • סדנאות וערבי הורים 

כיצד המטרות מיושמות בפועל?

 

צוותי החינוך לומדים להעביר פעילויות העשרה התפתחותית בקבוצות לכלל הילדים כחלק מסדר היום של המסגרת, וכן לזהות, לפרש ולתת מענה מקיף לילדים ולפעוטות עם קשיי התפתחות. בהנחיית הצוותים המקצועיים, ובמידת הצורך בגיבוי ההורים, הם מפנים ילדים לאבחון חיצוני בד בבד עם המשך מתן המענה בתוך המסגרת.

האם צריך להיות מטפל מקצועי כדי להשתתף בתוכניות?

 

בהחלט לא. התוכנית מיועדת לאנשים ולנשים העוסקים בחינוך ובהוראה של ילדים ופעוטות, כגון מנהלי מסגרות חינוך, מורים, גננות, מטפלות ומנהלות משפחתונים. 

האם יש לכם גם חוברות הדרכה מקצועיות?
 

כן. חוברות ההדרכה בכל תחומי התפקוד ניתנות למי שמשתתף בהכשרה.

כמו כן, כחלק מהתוכניות לקידום התפתחות נכתב ספר הדרכה להורים ולאנשי חינוך. את הספר, ששמו 'לחוש, לנוע ולגדול', כתבו נשות מקצוע מיוזמות התוכנית. לגרסת טעימות מתוך הספר לחצו כאן. הספר זמין גם בגרסה מותאמת לחברה החרדית, וכן בשפה האנגלית.

איך אפשר להצטרף לתוכנית ההכשרה?
 

להצטרפות צרו קשר עם המחלקה לתוכניות התפתחותיות-חינוכיות באגף לילד בעזר מציון, באמצעות טופס יצירת קשר בלחיצה כאן

או פנו למחלקת החינוך ברשות המקומית שאליה אתם שייכים. אנשים פרטיים אינם יכולים להצטרף להכשרה.

האם ניתן לרכוש את הערכה במנותק מההכשרה?
 

לצערנו אי אפשר לרכוש את הערכה בלי להשתתף בהכשרות.

ידע שנותן כוח מאמרים וכתבות

מוטוריקה עדינה וגרפומטוריקה

מוטוריקה עדינה היא הבסיס לתפקודים רבים בכל תחומי החיים ויכולה להיות ההבדל בין ילד עצמאי לילד תלותי! קראו איך ניתן לשפר ולעבוד על מוטוריקה עדינה וגרפומטוריקה. מה כדאי וממה כדאי להמנע >>

ויסות חושי- מפתח להצלחה

מהו ויסות חושי וכיצד הוא קשור לקושי בוויסות רגשי? איך מזהים את הקושי ואיך אפשר לסייע?

הקשר בין תנועה ללמידה

הקשר בין מוטוריקה ללמידה איכותית ויעילה, וכיצד משמשת 'חצר פעילה' מקפצה ללמידה טובה הרבה יותר

גמילה מחיתולים כתהליך של עצמאות וביטחון

מתי מתחילים גמילה מחיתולים ואיך עושים את זה נכון? מוזמנים לקרוא איך ליצור עבור הפעוט שלכם סביבה מתאימה לגמילה ואיך לעבור את זה בקלות ובטוב.
אנחנו עובדים בלהציל חיים