דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לא מצאתם את השירות המבוקש? התקשרו אלינו ונעשה הכול כדי לסייע! 2236*

מוטוריקה עדינה וגרפומטוריקה

מוטוריקה עדינה היא הבסיס לתפקודים רבים בכל תחומי החיים ויכולה להיות ההבדל בין ילד עצמאי לילד תלותי! קראו איך ניתן לשפר ולעבוד על מוטוריקה עדינה וגרפומטוריקה. מה כדאי וממה כדאי להמנע >>
שם הכותב : אורנה גבריאלי, מרפאה בעיסוק ורכזת מקצועית;רותי קרמר שיפוב ורותי רפפורט , מרפאות בעיסוק וצוות מקצועי

מהי מוטוריקה עדינה?


מוטוריקה עדינה היא היכולת להפעיל את השרירים הקטנים והמרוחקים בגוף - שרירי כף היד והאצבעות. 
התפתחות תקינה של המוטוריקה העדינה היא הבסיס לתפקודים רבים בכל תחומי החיים ולעיתים היא ההבדל בין ילד עצמאי לילד תלותי. כתיבה, לבוש, אכילה, גזירה, בניית מגדל קוביות, פתיחת בקבוק או קופסת אוכל משחק כולם תלויים ביכולת מוטורית עדינה בשלה. ניתן לומר שתפקודים מוטורים עדינים הם הבסיס ליכולות המשחק, הלמידה והתפקוד היומיומי.

אחיזה עדינה

 

אחיזה עדינה היא היכולת להפעיל כל אצבע בנפרד ולהפעיל כוח מותאם לתפעול חפצים קטנים שונים בהתאם לצורך. 


אחיזת צבת


אחיזת צבת (פינצטה) היא האחיזה העדינה ביותר, הנצפית לקראת גיל שנה.

 

כמה תנאים בסיסיים לתפקוד מוטורי עדין תקין:    

 

 מערכות תחושה תקינות


 מערכות התחושה מעבירות מסר למוח על החפץ אותו אנחנו אוחזים ובהתאם לכך נשנה את האחיזה. 
בואי נתנסה ביחד! צאי החוצה ומצאי עלה טרי ועלה שלכת. אחזי כל עלה ביד אחרת. האם מידת הכוח שאת מפעילה על העלים שווה? מערכות החוש מעבירות למוח מידע אודות הפריכות והעדינות של עלה השלכת, והמוח מחזיר ליד פקודה להוריד את מידת הלחץ שהיד מפעילה. 

 

תפקודי עיניים תקינים


מערכת הראייה היא מערכת החישה שעליה אנחנו מסתמכים במידה גדולה מאוד. תפקודי עיניים תקינים כוללים: חדות ראייה, יכולת למקד מבט ולשנות פוקוס במהירות ויעילות, יכולת לעקוב אחר חפצים ועוד.
בואי נתנסה ביחד!  כאשר הרמת את העלים הסתמכת במידה רבה על הראייה שלך ועל המידע הקודם שיש לך על עלה שלכת ועלה טרי.


מתח שרירים תקין


מתח (טונוס) שרירים הוא מידת המתח הקיים בשרירים בזמן מנוחה. מתח שרירים תקין מסייע ליציבה, ובכך גם לתפקודי המוטוריקה העדינה. כאשר מתח השרירים נמוך הילד צריך להפעיל כוח רב יותר לביצוע פעולה. ביטויים נוספים של מתח שרירים נמוך: אחיזה רפויה, סרבול ('חפצים נופלים לו מהידיים'), הימנעות, התעייפות מהירה, השקעת כוח רב מדי או מועט מדי  🡸 רעד בידיים. 
הערה: לא כל ילד בעל מתח שרירים נמוך או גבוה יראה קושי בתפקוד! על כן, כדאי לראות האם זה מתבטא בפעילויות היום יום.  

 

טונוס שרירים גבוה


כאשר מתח השרירים גבוה הילד צריך לעדן את הכוח שהוא מפעיל. ביטויים נוספים של מתח שרירים גבוה: השקעת מאמץ מוגבר, תנועות חדות ונוקשות, רעד בידיים, שבירת חפצים והתעייפות מהירה.

  • וויסות כוח השריר  - יכולת להפעיל את כמות הכוח הנכונה לאחיזת החפץ ולביצוע הפעולה.
  • גו –גו יציבה ומאפשר תנועות סיבוביות (רוטציות) הוא הבסיס לתנועתיות באיברים המרוחקים (ידיים ורגליים), כמו בסיס של מנוף.
  • חגורת כתפיים חזקה ויציבה- חגורת הכתפיים גם היא חלק מהבסיס הנדרש. הילד בתמונה מצליח לשחק במכונית בזכות חגורת כתפיים חזקה. הוא מצליח להשאיר את היד מיוצבת באוויר ואינו זקוק למשענת בעבורה.
  • יכולת הפרדת תנועה- הילד מסוגל להפריד תנועה בין המפרקים השונים ביד וכך מתאפשרת תנועה מעודנת ומדויקת. לדוגמא: הפרדה בין הכתף שהיא הבסיס היציב לבין הזרוע ולבין האצבעות שנעות ומזיזות את המכונית. 
    דוגמה נוספת: היכולת היטב נובעת מהיכולת להפריד תנועה בין שורש כף היד שנשען על השולחן המספק יציבות, לבין התנועה של האצבעות.
  • תכנון תנועה תקין- תכנון תנועה הוא התהליך בו אנו מתמודדים עם פעילות מוטורית חדשה ולא מוכרת. בתהליך זה מתרחש תכנון, התארגנות וביצוע של פעולה מוטורית, עד לשלב בו הפעולה הופכת לחלקה, אוטומטית ולא מודעת כלל. כאשר תכנון התנועה תקין, הילד לומד תנועות מוטוריות חדשות במהירות ובקלות. ילד עם קושי בתכנון תנועה זקוק לחזרות רבות, 'מבזבז' אנרגיה רבה ולעיתים אף נראה כי הוא 'אינו לומד' מהתנסות אחת לאחרת. 
    היזכרי בפעם הראשונה שבה חיתלת את ילדך הראשון: בהתחלה הפעולה הייתה מאוד לא אוטומטית. על כל תנועה צריך לחשוב: כמה כוח להפעיל כדי לפתוח את הסקוץ' של החיתול? איפה להניח את החיתול הנקי ואיפה את המלוכלך? בהמשך הפעולה נעשתה לאוטומטית יותר, ויכולת להתפנות גם לאינטראקציה ולמשחק עם התינוק בשעת ההחתלה.

כשמדברים על מוטוריקה עדינה ועל גרפומוטוריקה, לאיזו יד אנו מתייחסים? לשתיהן? 


העדפת יד (יד דומיננטית)


העדפת יד  היא התמחות של יד אחת בפעילות מדויקת ויעילה יותר מהיד האחרת ('יד העזר'). 
התבססות הדומיננטיות היא תהליך הבשלה נוירולוגי, שבו צד אחד של המוח מתמחה בעבודה המוטורית ובכך באה לידי ביטוי העדפת הצד. לרוב, לקראת גיל שנתיים-שלוש נראה העדפת שימוש באחת הידיים. עד להתבססות הדומיננטיות במלואה (שימוש עקבי ורציף ביד הדומיננטית) ובמיוחד בגילאי הינקות, הפעוט משכלל מיומנויות בשתי הידיים. העדפת יד ברורה מאפשרת ביצוע משימות בשתי ידיים כאשר היד המועדפת מבצעת והיד השנייה משמשת כיד עזר לשם ייצוב ותמיכה. 


איך לעודד התבססות יד דומיננטית


בכדי לעודד התבססות העדפת יד: 1) מומלץ להגיש חפצים במרכז (לא ליד ימין או רק ליד שמאל) ו/או להקפיד על הגשה שווה משני הצדדים. 2) חשוב לשחק עם הילדים במשחקים המערבים חציית קו אמצע ללא תנועתיות במרכז הגוף (כמו העברת חפצים מצד ימין לצד שמאל ולהפך), וליזום פעילויות המערבות תנועה של יד ורגל נגדיות.

העדפת יד אמורה להתבסס במלואה עד גיל 5 שנים!
 
40%-10 מהאנשים מהאוכלוסייה הם שמאליים. 

העדפת יד אינה עניין של נוחות! מדובר על אזור דומיננטי מולד במוח, על כן לא ננסה להפוך ילד שמאלי לימני. 

דגשים להתאמת סביבה לילדים שמאליים: 

  • מקום ישיבה ליד שולחן – ילד שמאלי ישב ליד שמאלי אחר או במקום בו יש מרחב תנועה למרפק שמאל שלו (ולא בין שני ילדים ימניים).
  • שימוש בכלים מותאמים לשמאליים: מספריים לשמאליים אינם מותרות! הלהב הפוך וזה מאוד עוזר; מחדד וסרגל הם גם כלים שניתן למצוא המותאמים לשמאליים. 

אחוז קטן מאוד מהאוכלוסייה מצליחים לפתח מיומנויות עדינות טובות בשתי הידיים באותה מידה!

מניפולציה תוך ידנית היא מיומנות העדינה והמורכבת ביותר של כף היד, והיא נעשית בעזרת ייצוב של חגורת הכתפיים ושורש כף יד. מיומנות זו מבשילה לקראת גיל 5 שנים.
בואי נתנסה ביחד! קחי כמה מטבעות והניחי אותן על השולחן. נסי להרים אותן אחת אחת בעודך מחזיקה בכף ידך את שאר המטבעות שאספת. שמי לב שהפעלת את כל אצבעות ידך; האצבע והאגודל אספו, העבירו לפנים כף היד, בעוד שאר האצבעות החזיקו את המטבעות. 
ילדים עם קשיים במניפולציה תוך ידנית מסוגלים לאחוז ולשחרר חפצים, אך מתקשים לבצע מניפולציות של אובייקטים וחפצים, כגון שימוש בעיפרון ובמספריים, ביצוע משימות יומיומיות, כמו כִּפתור כפתורים, רכיסת רוכסן, קשירת שרוכים. בהמשך יובאו דוגמאות לעידוד התפתחות מיומנות זו. 

 

גזירה 

 

גזירה היא מיומנות מורכבת הדורשת תכנון ועבודה מתואמת שאינה סימטרית של שתי הידיים. אחיזה נכונה במספריים היא אחיזה שבה האגודל בחור העליון ושתי אצבעות בחור התחתון. בגזירה מתמשכת, אגודל יד העזר ישנה את מיקום האחיזה בדף, כך שהוא יהיה קרוב לאגודל היד הגוזרת. ציפורני האגודלים פונים כלפי מעלה. 
חשוב להתאים את גודל המספריים לילדים. לילדים צעירים כדאי לרכוש מספריים שהידית העליונה קטנה והידית התחתונה גדולה יותר- מספרים כאלו מסייעים לאחיזה אינטואיטיבית נכונה. בכל גן כדאי להחזיק לפחות שלושה זוגות מספריים לשמאליים. 

 

מיומנות הגזירה מתפתחת עם הגיל ובמהלך התנסויות מגוונות:


יש לזמן התנסויות ראשונות בגזירה לקראת גיל 3 שנים. מומלץ שיהיו בגן מספריים שאינם חדים (מפלסטיק) ,לילדים שעדיין לא נחשפו למספריים. ניתן להתחיל לתרגל אחיזה על ידי גזירה של בצק ופלסטלינה. לילדים שאוחזים היטב ואין חשש לבטיחותם, אפשר לתת מגוון חומרים לגזירה בתנועת גזירה אחת (רצועות דקות של בריסטול/ סול/ קשים וכו'). 
בגיל 4 שנים נצפה מהילד לגזור בפעולה מתמשכת לאורך קו ישר, וכן להראות יכולת לעצור את הגזירה בפינות ולסובב את הדף. רצוי בהתחלה להגיש בריסטולים ולא ניירות עדינים שנקרעים מהר ועלולים לגרום לתסכול. לקראת גיל 5 שנים נצפה לראות יכולת לגזירה מתמשכת לאורך קווים מעוגלים ובצורה מדויקת. 


תפקוד גרפומוטורי הוא שימוש באצבעות באופן מתואם ויעיל (תפקוד מוטורי של כף היד)  בציור ובכתיבה (תפקוד גרפי). פעילות גרפומוטורית תיחשב כיעילה כאשר מתקבל תוצר איכותי, קצב העבודה יעיל והילד נדרש להשקיע בה מידת מאמץ מינימלית.
כדי שתהיה לילד יכולת גרפומוטורית טובה נדרשים ממנו: תפקוד מוטורי גס ועדין תקין- שרירי ליבה (חגורת כתפיים, בטן וגו) חזקים מספקים יציבות, ושרירי אצבעות מיומנים המאפשרים שליטה בכלי הכתיבה; תפיסה חזותית ומרחבית טובה מאפשרת לילד לחשוב על רעיון ולהעביר אותו לדף, להעתיק צורות או ציורים ולהשתמש במרחב הדף כדי להעביר את הרעיון שלו; יכולות קוגניטיביות של תכנון הרעיון על הדף, זיכרון, רצף עבודה על בדף, אסטרטגיות לביצוע של הרעיון ועוד.

 

אחיזת עיפרון


אחיזת עיפרון או אחיזת כלי כתיבה, כמו מיומנויות מוטוריות אחרות, מתפתחת עם הגיל. 
חשוב מאוד:  רוב אנשי החינוך סבורים שיש רק צורת אחיזה אחת נכונה אחיזה – אחיזה כמו זו הנראית בתמונה משמאל, אבל זה לא נכון !!!
קיימים הרבה מאוד דפוסי אחיזת עיפרון נכונים, ולמעשה רוב האחיזות נכונות: 
אחיזות ב- 4 אצבעות, אחיזת עיפרון עם 3 אצבעות כשהעיפרון בין אמה לקמיצה ועוד.... 

מה הופך אחיזה לתקינה? 

  1. כל אחיזה המאפשרת תנועתיות בתוך כף היד ובין האצבעות, 
        בלא תנועה של שאר חלקי היד.  
  2. שורש כף היד מונח כולו על השולחן ואינו נמצא באוויר (לא נוצר עין 'גשר').
  3. איכות הקו טובה: לא חזק מדי ולא חלש מדי, הקו יציב.
  4. רצף בציור ובכתיבה, ללא התעייפות ובקצב תקין.
  5. כאשר כל ארבעת התנאים הנ"ל מתקיימים, אז כנראה שהאחיזה טובה ויעילה לילד גם אם היא אינה נראית כמו בתמונה.

 הציור בגיל הגן - מדוע חשוב שילדים בגילאי הגן יתנסו בציור?

  • הציור מהנה ומהווה פורקן למתחים ופחדים.
  • משמש לחקירת העולם, ניסוי וטעייה, גילוי, שליטה במציאות - סיפוק עצמי.
  • מפתח את המוח - סמלים, תבניות, תפיסה, הפשטה.
  • מפתח יכולות תנועתיות ותחושתיות.
  • מעודד שליטה גרפומוטורית, מהווה הכנה לכתיבה, תאום יד-עין, זיכרון חזותי, חיקוי ולמידה.

עקרונות לעידוד הציור

  • מומלץ לחשוף את הילדים לתחום היצירה והציור כבר מגיל צעיר מאד - זה מעודד את היצירתיות, ומפתח את הדמיון ואת יכולת ההבעה דרך יצירה.
  • העיסוק ביצירה בחומרים וכלים שונים מומלצת מאד. הדבר מאפשר חשיפה לגירויים רבים ומגוונים, לתחושות מגע רבות, ולגרייה חזותית נרחבת.
  • חשוב לשלב עבודה פתוחה וחופשית, כמו ציור על דף ריק, ביחד עם עבודה מובנית עם חוקים וכללים, כמו דפי צביעה, דפי עבודה, הדבקת מדבקות בתוך עיגולים/בחוברות עבודה, ועוד.


מה לא כדאי לעשות?

  • מומלץ לא לבקר כלל את הילד על עבודותיו, אלא להרבות בשבח המתאר את התוצר ('אני רואה שבחרת להשתמש בעיקר בצבעים אדום וכחול', 'אני רואה הרבה קווים למעלה, ומעט עיגולים למטה').
  • לא לתת פתרונות איך לצייר, אלא לעודד את הילד למצוא בעצמו פתרון.
  • לא לבקש מהילד להוסיף או לשנות כדי לרצות אותנו. להימנע מ:'הציור ריק ,אולי תוסיפי...', 'למה לא עשית גם....'.
  • לא להעיר או לתקן עיוותים שהם טבעיים לשלב בו מצוי הילד, כגון: 'אבל האיש לא יכול להיות יותר גדול מהבית'.

 

כתיבת השם 


לכתיבת שם הילד יש משמעות רבה, מעבר ליכולת הגרפומוטורית: כאשר הילד יודע לזהות את שמו ובהמשך להעתיק ולכתוב אותו בכוחות עצמו, הדבר תורם לו גם מבחינה רגשית: מאפשר לו לחתום על יצירותיו ולחזק את תחושת העצמאות שלו. לכן, נמליץ על התנסות בכתיבת השם כבר סביב גיל 4.5 שנים, תוך מתן רמז או סימנים עבור ילד המתקשה בהעתקת אותיות שמו. 
מומלץ לתחום את האותיות בריבועים המאפשרים לילד להתייחס לכל אות בנפרד ובכך להקל על ההתארגנות - בראש הדף כותבים את אותיות שמו בתוך ריבועים, ומתחת מציירים דגם עם ריבועים ריקים אליהם הוא יעתיק את האותיות (כפי שמוצג באיור משמאל).


קשיים במוטוריקה עדינה 


קשיים במוטוריקה עדינה עלולים להתבטא במגוון דרכים: איטיות ברכישת מיומנויות מוטוריות חדשות, כגון קשירת שרוכים, גזירה במספריים; קושי ברכישת מיומנויות הנדרשות לתפקוד עצמאי בחיי היום-יום, כמו שליטה בשימוש בכלי אוכל, כִּפתור כפתורים, רכיסת רוכסן, רחצה, פעילויות ניקיון אישי; קשיים גרפומוטוריים, כגון קושי בשליטה בכלי הכתיבה, בציור ובהעתקת צורות; איכות קו ירודה, רטט קווי, קו בהיר או כהה עקב אי יכולת לווסת את הלחץ הרצוי על כלי הכתיבה.

 

על מה נתבונן בעת תצפית על יכולות ציור וצביעה? 

  • האם הילד מוכן להתנסות במטלות צביעה או נמנע?
  • האם הילד מתקשה או נמנע מפעילות גרפו מוטוריות אחרות כמו ציור והעתקה?
  • האם הילד מתקשה להעביר רעיון ציור לשלב הביצוע?
  • האם הילד מתחיל לצבוע ומיד מתעייף ומפסיק?
  • האם הילד אינו מתייחס לגבולות שטח הצביעה?
  • האם תוצרי הצביעה/ציור/העתקה שלו דומים לתוצרים של בני גילו?


כיצד נעודד התפתחות יכולות מוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה?


התפתחות יכולות אלו מושפעת מגורמים רבים הכוללים: גיל, סביבה עשירה בגירויים תחושתיים, תשתית גופנית ועוד. ככל שילד מתנסה באופן מדורג במשחקים ובפעילויות הכוללות מיומנויות מוטוריות ומקבל תיווך מילולי או מוטורי מותאם, כך הוא יוכל לשכללם.
חשוב מאוד להבין שבלא שליטה מוטורית גסה ייתכנו קשיים גם במוטוריקה עדינה. לדוגמא: חולשה של חגורת כתפיים (מוטוריקה גסה) תשפיע על יכולת הכתיבה וציור. 

 

אז מה נעשה? נאפשר התנסויות תחושתיות מגוונות: במגוון אביזרים, במגוון אחיזות, מגוון סוגי צבעים ובמגוון של כלי ציור; שימוש בחפצים במגוון גדלים, משקלים ומרקמים; פעילויות לחיזוק חגורת הכתפיים ולחיזוק שרירי כף היד; פעילויות לעידוד שימוש בשתי ידיים בו זמנית, עידוד חציית קו האמצע; ביצוע פעילויות יום-יומיות ביתיות כמו הכנת מאכלים, פעילויות ניקיון וכדומה. 

 

דוגמאות לפעילויות שיחזקו יכולות מוטוריקה עדינה


הכנסת מטבעות לקופסת צדקה (תחילה מטבע אחד, אחר כך אפשר לאחוז מספר מטבעות בתוך כף היד ולהעביר את המטבע הבא מכף היד לאצבע והאגודל, להכנסה נוספת); השחלות חרוזים בכל מיני גדלים; שימוש באטבים במגוון גדלים ודרגות חוזק;  גלגול כדורים ממגוון חומרים (פלסטלינה, נייר קרפ וכו') בין האגודל לאצבע; משחקי הרכבה וכדומה. 

בעזר מציון תוכלו למצוא מענה וליווי התפתחותי מותאם במחלקה לקידום והתפתחות הילד וכמובן לקבל מידע מקצועי, הכוונה וייעוץ במרכזי מידע וייעוץ להורים ולאנשי מקצוע

הישארו מעודכנים הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים ולקבל מידע על פעילות עזר מציון? הירשמו לניוזלטר שלנו

ידע שנותן כוח מאמרים וכתבות

חרדות אצל ילדים ונוער? אפשר לעזור!

צפו בהקלטות של הרצאות מרתקות שנמסרו ביום עיון מיוחד בנושא חרדה בילדים ובנוער, שערך האגף לקידום הילד של 'עזר מציון'

גמילה מחיתולים כתהליך של עצמאות וביטחון

מתי מתחילים גמילה מחיתולים ואיך עושים את זה נכון? מוזמנים לקרוא איך ליצור עבור הפעוט שלכם סביבה מתאימה לגמילה ואיך לעבור את זה בקלות ובטוב.

ויסות חושי- מפתח להצלחה

מהו ויסות חושי וכיצד הוא קשור לקושי בוויסות רגשי? איך מזהים את הקושי ואיך אפשר לסייע?
אנחנו עובדים בלהציל חיים