דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לא מצאתם את השירות המבוקש? התקשרו אלינו ונעשה הכול כדי לסייע! 2236*
 

סדנאות, קורסים והעשרה

להתמקצעות, להתחדשות ולערך מוסף

קורסים, סדנאות והעשרה

צוות מומחיות 'אומר' מעביר הדרכות, קורסים, ימי עיון והשתלמויות, הרצאות, סמינריונים וכנסים בין-לאומיים בנושאי התקשורת התומכת והחלופית והטכנולוגיה המסייעת.
הקורסים וההדרכות שלנו מתאימים ל:

  • מרכזים טיפוליים ומוסדות המעוניינים להעמיק את הידע המקצועי של אנשי המקצוע בתחומי התקשורת התומכת והחלופית.
  • בני משפחה וסביבה קרובה של ילדים ומבוגרים עם לקויות דיבור ותקשורת המעוניינים ללמוד ולהכיר את התחום ולהצליח למצוא דרכים חלופיות לתקשר עימם.
קורסים, סדנאות והעשרה

הקורסים שלנו

קורס הנגשת תקשורת תומכת וחלופית לאנשים עם פגיעה נרכשת בדיבור ובשפה

 

יש מגוון רחב של סיבות הגורמות לאנשים רבים לאבד במהלך חייהם את היכולת לדבר. לעיתים אובדן הדיבור פתאומי ולעיתים הוא הדרגתי, לעיתים הדיבור הולך ומשתקם ולעיתים אובדן הדיבור הוא תמידי. לאובדן הדיבור יש השלכות מרחיקות לכת על התפקוד ועל איכות החיים של האדם.

בקורס של מרכז 'אומר' ניתנים ידע וכלים לסייע לאנשים אלה באמצעות הנגשה של אמצעי תקשורת תומכת וחלופית (תת"ח) המאפשרים לאדם לתקשר עם סביבתו, בהתאם לסוג הפגיעה ולאופייה.

הקורס מוגש בשני פורמטים:

  1. קורס במרכז 'אומר' של 'עזר מציון' - פתוח לקהל הרחב
  2. קורס מוזמן על ידי מרכז טיפולי/מוסד - מיועד לקלינאיות תקשורת ולמרפאות בעיסוק, הכולל:

שלושה ימי למידה:

  • יום מבוא, עקרונות וכלים להנגשת תקשורת לאנשים עם פגיעת דיבור נרכשת.
  • יום למידה על הנגשת תקשורת באופן ממוקד לאנשים עם אפזיה.
  • יום למידה על כלי טכנולוגיה מסייעת בשירות הנגשת התקשורת.

ארבעה ימי סדנאות עומק:

  • יום סדנת עומק בהנגשת תקשורת לאנשים עם אפזיה (מומלץ לקלינאיות).
  • 3 ימי סדנאות עומק בהנגשת טכנולוגיה מסייעת (מומלץ למרפאות בעיסוק).
     
    שני הימים הראשונים בקורס הבסיסי והסדנה הראשונה מועברים בצורה פרונטלית או בהשתלמות זום/הקלטה - לבחירת מזמין הקורס. הימים העוסקים בהנגשה טכנולוגית מועברים באופן פרונטלי בלבד.

להזמנת קורס/סדנה מטעם מרכז 'אומר' לחצו כאן 

או התקשרו:

073-3956753

או לחצו כאן לפתיחת שיחת וואטסאפ

השתלמות - תוכנית סימן קריאה, כלים להוראת אוריינות לילדים שאינם מדברים

 

ילדים עם שיבושים קשים בדיבור או חוסר בדיבור (המשתמשים במערכות תת״ח לניהול תקשורת) מראים פעמים רבות קשיים משמעותיים ברכישת יכולות קריאה ואיות.
ילדים עושים בדרך כלל שימוש נרחב בהפקת דיבור כאשר הם לומדים לקרוא ולכתוב.
לעומתם, ילדים המתקשים בדיבור אינם יכולים להשתמש בדיבור כתמיכה וזקוקים לאסטרטגיות ייחודיות כדי ללמוד לקרוא ולכתוב.
תוכנית 'סימן קריאה' פותחה כדי לענות על הצרכים הייחודיים של אוכלוסיית הילדים משתמשי התת"ח. היא כוללת הדרכה בנושא דרכי הוראה מותאמות וכן כלים ספציפיים: יישום בתוכנת ה'גריד' וכרטיסי אותיות מלווים.

השתלמויות בתוכנית 'סימן קריאה' מתקיימות בשני פורמטים:

  1. השתלמויות זום פתוחות לקהל המתקיימות פעמיים בשנה וכוללות שני מפגשים בני שעתיים בשעות הערב
  2. השתלמויות מוזמנות בנות 6 שעות אקדמיות למוסדות (זום/פרונטלי)

ההשתלמות מיועדת למורים, לקלינאיות תקשורת, להורים ולכל אדם המעוניין להכיר את התוכנית.

בהשתלמות נכיר את העקרונות הבסיסיים של התוכנית ואת עזרי הלמידה.

  • המפגש הראשון יעסוק בהוראת קריאה וכתיבה מפענחת (קונבנציונלית)
  • המפגש השני יעסוק בפיתוח ניצני אוריינות לתלמידים בשלב הקדם מפענח

 

להזמנת קורס/סדנה מטעם מרכז 'אומר' לחצו כאן 

התקשרו:

073-3956753

או לחצו כאן לפתיחת שיחת וואצאפ

קורס תת"ח לילדים

 

סילבוס הקורס
הקורס משלב בין צפייה בסרטוני הדרכה לבין הרחבות, דיונים והתנסות מעשית בהנגשת תת"ח.


מצ"ב סילבוס.


יחידה 1 - מבוא לתת"ח:

  • מה זה תת"ח?
  • האם שימוש בתת"ח עלול לפגוע בדיבור?
  • סמלים בשירות התקשורת – סוגי הסמלים השונים
  • שפת סימנים
  • לוחות סצנה
  • לוחות תקשורת: תהליך בנית לוח תקשורת
  • אפליקציות תת"ח ולוחות גנריים
  • תקשורת בסריקה
  • כתיבה ואיות

יחידה 2 – טכנולוגיה בשירות התת"ח

  • טכנולוגיה גבוהה בשירות התת"ח
  • היכרות עם העזרים האלקטרוניים
  • עכברים מקלדות ומתגים
  • היכרות עם מערכות מיקוד מבט
  • ארגונומיה – הנדסת הסביבה לנגישות לתת"ח
  • מכשירי פלט קולי

יחידה 3 – הנגשת תת"ח לילדים עם אבחנות שונות

  • תת"ח לילדים בשלב הקדם שפתי
  • תת"ח לילדים עם אוטיזם
  • תת"ח לילדים עם אפרקסיה
  • תת"ח לילדים עם מש"ה
  • תת"ח לילדים עם קשיים מוטוריים
  • תת"ח לילדים במצב רפואי מורכב
  • הנגשת מערכות תת"ח לילדים עם לקויות ראיה 

יחידה 4 – הטמעה ויישום של עזרי תת"ח בסביבת הילד  

  • מבט כוללני על הטמעה של עזרי תת"ח בסביבות השונות
  • הנגשת הסביבה החינוכית לשימוש בתת"ח
  • אסטרטגיות הוראת קריאה וכתיבה לילדים משתמשי תת"ח

יחידה 5 – תיאורי מקרה

  • התנסות מעשית בבניית תוכנית תת"ח לפי תיאורי מקרה
  • סימולציות הדרכה

להזמנת קורס/סדנה מטעם מרכז 'אומר' לחצו כאן 

התקשרו:

073-3956753

או לחצו כאן לפתיחת שיחת וואצאפ

'פרויקט סרטוני המידע של 'אומר'- המרכז הארצי לתת"ח ב'עזר מציון
 

רוצים להכיר את עולם הנגשת התת"ח לילדים?

בחרו באחת מהיחידות הנוספות ברשימה, ותוכלו לקבל טעימה מתוך הקורס המלא של מרכז 'אומר' להנגשת תת"ח לילדים, דרך 27 סרטונים, בהם מידע קצר ותמציתי על מגוון נושאים בתחום.

מומלץ לצפות בסרטונים לפי הסדר, אך כמובן תוכלו לדלג לנושא ספציפי המעניין אתכם במיוחד.

מעוניינים להעמיק בנושא באופן שיאפשר לכם ליישם את הידע בשטח? הירשמו לקורס המלא.

יחידה ראשונה- מבוא לתת"ח
 
  • סרטון מספר 1: מה זה תת"ח?
    בסרטון זה נפענח את ראשי התיבות 'תת"ח', נכיר את הילדים המתקשים לתקשר באמצעות דיבור ואת הסיבות לכך, ונטעם מהדרכים המאפשרות תקשורת לילדים אלו.
    לצפייה בסרטון, לחצו כאן
  • סרטון מספר 2: האם שימוש בתת"ח עלול לפגוע בהתפתחות הדיבור?
    בסרטון זה נעסוק בחשש המלווה כמעט כל הורה לילד המתקשה לדבר: האם מתן כלי תקשורת תומכת וחלופית עלול לעקב או למנוע את התפתחות הדיבור? הסרט יגלה ממצאים מהשטח המעידים שהמציאות הפוכה דווקא, וגם ייתן כמה הסברים לכך.
    לצפייה בסרטון, לחצו כאן
  • סרטון מספר 3: איך מסמלים מילים ומסרים? על סוגים של סמלים
    בסרטון זה נכיר את האופן שבו מסמלים מילים ומסרים בעזרי תת"ח: אייקונים, תצלומים, שפת סימנים ועוד. בסרטונים הבאים נכיר כל אחת מדרכי ההסמלה בנפרד, וכן את הדרך לקבץ את הסמלים יחד לצורך תת"ח. 
    לצפייה בסרטון, לחצו כאן
    סרטון מספר 4: שפת סימנים – שפה מסומנת
    שפת סימנים פותחה במקור בשביל חירשים ולקויי שמיעה. בסרטון זה נכיר את השימוש הנרחב שניתן לעשות בסימנים הידניים להנגשת תקשורת לילדים נוספים המתקשים לדבר מכל מיני סיבות.
    לצפייה בסרטון, לחצו כאן

רוצים לצפות בסרטונים הבאים? לחצו כאן לפלייליסט המלא 

יחידה שנייה- טכנולוגיה מסייעת בשירות התת"ח
 
  • סרטון מספר 1: טכנולוגיה מסייעת בשירות התת"ח – מבט כללי
    בסרטון זה נביט במבט-על על מגוון עזרי הטכנולוגיה העשויים לשמש אותנו בהנגשה של תת"ח לילדים. סרטון זה הוא מבוא לסרטונים הבאים.
    לחצו כאן לצפייה
  • סרטון מספר 2: מסכים בשירות התקשורת – עזרים אלקטרוניים
    בסרטון זה נעשה היכרות קצרה עם מסכי המחשב והטאבלטים שעליהם נעלה את אפליקציית לוחות התקשורת של הילד, ונדון בשיקולים המרכזיים בבחירת סוג המסך.
    לחצו כאן לצפייה
  • סרטון מספר 3: מקלדות, עכברים ומתגים מותאמים
    כיצד נאפשר הפעלה של עזר תת"ח לילד המתקשה להצביע באצבע? בסרטון זה נכיר את עולם המקלדות המיוחדות, עכברי המחשב המיוחדים והמתגים המאפשרים נגישות לילדים עם צורכי הנגשה מגוונים.
    לחצו כאן לצפייה
  • סרטון מספר 4: מערכות מיקוד מבט
    איך 'מתקשרים בעיניים'? לאיזה ילד עשויה להתאים תקשורת זו? בסרטון זה נכיר את הדרכים להנגיש תקשורת באמצעות מבט: ממבט לכיוון חפצים בסביבה, דרך מבט לכיוון סמלים מודפסים ועד מבט לכיוון מערכת ממוחשבת.
    לחצו כאן לצפייה

רוצים לצפות בסרטונים הבאים? לחצו כאן לפלייליסט המלא 

יחידה שלישית: התאמת תת"ח לילדים עם אבחנות ספציפיות
 
  • סרטון מספר 1: תקשורת ראשונית – תקשורת לילדים בשלב הקדם-סימבולי (מסמל)
    בסרטון זה נדבר על ילדים הנמצאים בשלב של פיתוח מיומנויות תקשורת בסיסיות אך עדיין אינם מבינים או מביעים תקשורת במילים דבורות או מסומלות. נכיר בקצרה את השלבים המקדימים ואת חשיבות הנגשת התקשורת בשלבים אלו.
    לחצו כאן לצפייה
  • סרטון מספר 2: תת"ח לילדים עם אבחנה של הספקטרום האוטיסטי
    מצוי שילדים עם אבחנה של הספקטרום האוטיסטי מראים עיכוב בהפקת דיבור או הפקה של דיבור שלא למטרת תקשורת. בסרטון זה נתאר בקצרה את כלי התת"ח העשויים לסייע בקידום תקשורת לילדים אלו. מומלץ מאוד לצפות בסרטון רק אחרי צפייה ביחידה הראשונה.
    לחצו כאן לצפייה
  • סרטון מספר 3: תת"ח לילדים עם אפרקסיה
    רוב או חלק מהדיבור של ילדים עם אפרקסיה משמעותית אינו מובן לסביבה. בסרטון זה נתאר את כלי התת"ח שניתן להנגיש לילדים אלו כדי לתמוך בטיפולי ההיגוי ולהאיץ את השגת יעדיהם, וכן כדי לאפשר תקשורת בחודשים או בשנים שבהם הילד מתקדם בהדרגה בטיפולי היגוי. מומלץ מאוד לצפות בסרטון רק אחרי צפייה ביחידה הראשונה.
    לחצו כאן לצפייה
  • סרטון מספר 4: תת"ח לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה)
    ילדים עם מש"ה זקוקים לתיווך רב כדי לרכוש שפה ודיבור. תמיכה חזותית בשפה עשויה לסייע רבות בהתפתחותם. בסרטון זה נתאר בקצרה כיצד כלי תת"ח עשויים לתמוך בילדים אלו. מומלץ מאוד לצפות בסרטון רק אחרי צפייה ביחידה הראשונה וכן בסרטון מספר 1 של יחידה 3.
    לחצו כאן לצפייה

רוצים לצפות בסרטונים הבאים? לחצו כאן לפלייליסט המלא  

יחידה רביעית: יישום והטמעה של תת"ח
 
  • סרטון מספר 1: כיצד נעשית מערכת תת"ח לכלי תקשורת יעיל ושימושי לילד?
    בסרטון זה נזכיר בקצרה את כלל המרכיבים שעלינו להיות ערניים להם בבואנו להטמיע שימוש בתת"ח בחיי היום-יום של הילד. מומלץ לצפות בסרטון זה רק לאחר צפייה ביחידה הראשונה והשנייה וכן בסרטונים הרלוונטיים לכם מהיחידה השלישית.
    לחצו כאן לצפייה בסרטון
  • סרטון מספר 2: הנגשת הסביבה החינוכית
    בסרטון זה נתאר בקצרה את הדרכים להנגשת הסביבה החינוכית של הילד, כדי לאפשר לו תקשורת זמינה ונגישה.
    לחצו כאן לצפייה בסרטון
  • סרטון מספר 3: הוראת כתיבה וקריאה לילדים עם קשיים בהפקת דיבור
    בסרטון זה נדון בקצרה בסיבות לקשיים הנפוצים של משתמשי תת"ח ברכישת קריאה וכתיבה, ונתאר בקצרה אסטרטגיות העשויות לסייע בתהליך הלמידה.
    לחצו כאן לצפייה בסרטון

ידע שנותן כוח מאמרים וכתבות

כאן בשביל אחרים: התלמידים שלומדים בכל שבוע שיעור על התנדבות

שיתופי פעולה מרגשים בין מרכז היום לבוגרים עם מוגבלות בתנועה של 'עזר מציון' בנחלים, עם מוסדות לימוד בנחלים שבהם התלמידים לומדים על נתינה בהתנדבות קבוצתית

'עזר מציון' – התנדבות שמאפשרת לכם לעשות טוב

לכבוד יום המתנדב הבין-לאומי אספנו לכם את כל סוגי ההתנדבות שאפשר למצוא אצלנו ב'עזר מציון'. לכם נותר רק לבחור

ניצחתי את הסרטן, ועכשיו אני כאן בשביל אחרים

הם היו בצד הכואב, השתתפו כחניכים במחנות הנופש, שכבו במיטות בית החולים, והם יודעים סבל מהו. שלושה אנשים מופלאים שחלו, הבריאות והחליטו לעזור לאחרים, וכעת הם מספרים על התהליך שעברו ואיך בחרו לתת בחזרה.
אנחנו עובדים בלהציל חיים